به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین ملكی با بیان اینكه هدف از درس خارج، استنباط احكام از مدارک است، گفت: ضرب المثل «مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد» در فضای امروز حوزه كمرنگ شده است، به این معنا كه طلاب میبایست با درس خواندن و اشكالات قوی سر درس خارج، استاد را به كار علمی بیشتر وادار كنند. زمانی كه طلاب چنین نباشند، استاد هم میل و رغبتی برای كار علمی بیشتر پیدا نمیكند، در نتیجه كلاس بار علمی كامل و كافی نخواهد داشت.
این استاد سطح عالی حوزه در بیان علت كم كاری طلاب تصریح كرد: این امر معلول علتهای مختلفی است كه بخشی از آن به دلیل عدم انتقال شوق به علم و یادگیری در قالب درس اخلاق به طلبههاست و بخش دیگر آن به خاطر مدرک گرایی است. امروز یكی از كمبودهای جدی ما در حوزه، اخلاق طلبگی است. بعضی از اساتید مباحث خود را مطرح می كنند و كمتر به اخلاق و روش و منش طلبه در درس و بحث كار می گیرند.
وی افزود: امروز در فضای حوزه مطرح كردن مباحث جدید جایگاه مطلوبی ندارد. به عقیده بنده این معضل جدی تنها به دست مدیریت حل شدنی است. یعنی مركز مدیریت، وارد میدان شود و رسما از اساتیدی كه مسائل مستحدثه را مطرح می كنند حمایت كند و با تبلیغ این كلاسها، برای طلابی كه در این كلاس ها حضور پیدا می كنند، امتیاز ویژه قائل شود. اگر مركز مدیریت، یكسری اقدامات این چنینی را انجام دهد، فضای موجود در حوزه دگرگون شده و ما شاهد شور و نشاط بیشتری در فضای درس خارج خواهیم بود.
حجتالاسلام ملكی تحول دروس خارج را ضروری دانست و اضافه كرد: باید این سنت شكسته شود و روح جدیدی در حوزههای علمیه دمیده شود. شیخ انصاری زمانی كه آمد، همه كتابها را جمع كرد و با تلاش فراوان تحول عمیقی در اصول ایجاد كرد. الان به بركت انقلاب اسلامی، فضای علمی و فرهنگی باز شده است و خیلی راحت، می توان چنین تحولات بنیادین در مسائل جدید مستحدثه را پیگیری كرد تا به مقصود رسید.
درس خارج باید دوبعدی شود
این استاد سطوح عالی حوزه در رابطه با ارائه راهكاری برای تغییر این مسیر، اظهار كرد: نظر بنده این است كه درس خارج باید دوبعدی شود. یک بُعد مربوط به آموزش و روش استنباط احكام و بُعد دیگر به بررسی مسائل روز جامعه، مسائلی همچون بانک داری اسلامی و قوانین مدنی، كه مورد نیاز مردم است، باید پرداخته شود، تا همه جامعه اسلامی از آن منتفع شوند.
وی ادامه داد: تغییر دادن مباحث درس خارج یک امر بسیار دشوار است زیرا قرن هاست كه همین مباحث تدریس شده و تمامی منابع آن هم موجود است. استادی كه می خواهد طهارت را بررسی كند از نظر مدارک و كتب فقهی دستش كاملا باز است اما استادی كه می خواهد بانک داری اسلامی را مورد پژوهش قرار دهد باید وقت بگذارد و زحمت بكشد تا به یک نتیجه مطلوب برسد.
نظر شما